جلوگیری از ناهنجاری های ستون فقرات با ورزش

ورزش

با ورزش و فعالیت فیزیکی منظم می‌توان از بروز ناهنجاری های ستون فقرات و قامتی پیشگیری کرد.
خمیدگی رو به جلو(قوز)، خمیدگی به پشت و جلو آمدن شکم و انحنای جانبی ستون فقرات از شایع‌ترین ناهنجاری های اسکلتی عضلانی هستند که این ناهنجاری‌ها می‌توانند علل مختلفی داشته باشند که عمدتا مادرزادی و ارثی هستند.
یکی دیگر از شایع‌ترین علل بروز ناهنجاری های اسکلتی عضلانی علل وضعیتی و قرار گرفتن در وضعیت‌های غلط است که این ناهنجاری در جوانان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود.
بی‌توجهی به ناهنجاری های اسکلتی عضلانی می‌تواند سبب ایجاد تغییرات پاتولوژیک در افراد شود و این مسئله لزوم توجه جدی به این مسئله را نشان می‌دهد.
قوز(خمیدگی به جلو) بیشتر در افراد قد بلند و دخترها در سنین بلوغ دیده می شود. این تغییر وضعیت می‌تواند مشکلاتی را در سایر ارگان‌ها مثل سیستم تنفسی ایجاد کند.
جلوگیری از ناهنجاری های ستون فقرات با ورزش
به منظور جلوگیری از ابتلا به ناهنجاری های اسکلتی عضلانی از قرار گرفتن در وضعیت‌های غلط به مدت طولانی خودداری کنید.
توجه به وضعیت صحیح میز کامپیوتر، صندلی و مبل را برای جلوگیری از ابتلا به ناهنجاری های ستون فقرات مهم است. ارتفاع میز و صندلی از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز به توجه جدی دارد و بهتر است افراد از نشستن طولانی پشت میزهای مطالعه و کامپیوتر خودداری کنند.
وضعیت تنه به عقب و قوس کمر به جلو معمولا در افرادی که عضلات شکمی ضعیف دارند و یا وزن زیادی دارند دیده می شود که این حالت می تواند سبب ایجاد کمردرد در این افراد شود. انجام ورزش‌های تقویتی در این افراد هم می تواند مفید و کمک کننده باشد.
در مواردی که این انحراف مادرزادی نیست با انجام حرکت‌های اصلاحی مشکل برطرف می‌شود. اگر به تغییرات وضعیتی توجه نشود و نسبت به درمان آنها اقدام نشود به مرور زمان تبدیل به تغییرات ساختمانی می‌شود که برگشت به حالت اولیه در این موارد مشکل می‌شود و چه بسا نیاز به انجام جراحی باشد.
بهتر است افراد با انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی منظم از بروز مشکلات پیشگیری کنند.

تهیه و تدوین:ازم اهر

شما ممکن است این را هم بپسندید

یک دیدگاه

There are no products
0

Your Cart